Težave z anketnim vprašalnikom

ali kako anketni vprašalnik vpliva na kakovost vaših rezultatov

Ste pri pripravi vprašalnika pomislili na vse?

Ste pri pripravi vprašalnika pomislili na vse?

Živimo v času, ko podjetja zbirajo podatke o potrošnikih po vseh mogočih kanalih. Anketiranje se izvaja vsakodnevno v ali za številna podjetja. Tudi vaše? Potrošnike že prav bombardiramo z anketami, stopnja odzivnosti pa je vse nižja. Zato je pomembno, da je vaš vprašalnik dobro pripravljen. Tako v očeh strokovnjakov kot v očeh respondentov. Saj si ne želite, da bodo respondenti vaše podjetje povezovali s tistim vprašalnikom, ki jim je vzel preveč časa. Pri pripravi vprašalnika morate torej pomisliti na vse. Razmislek le o vaših vprašanjih, zanimanjih in željah ni dovolj. S tem ste pripravili šele osnutek vprašalnika.

Kako dolg naj bo vprašalnik?

So vas na vašem delovnem mestu že kdaj zmotili za anketiranje? In kakšen je bil vaš odziv? Nimate časa, kajne. Tudi spodbuda, da gre za le nekaj vprašanj, vam ni zadostovala. Tako je običajno tudi pri vaših respondentih. Le-teh z anketiranjem sicer ne zmotite v službi, ampak v njim še bolj dragocenem času – v prostem času. Zato vprašalniki enostavno ne smejo biti predolgi. Vedite, da je stopnja odzivnosti na ankete že tako zelo nizka.

Prav tako vprašalnik ne sme biti prekratek. S takšnim vprašalnikom boste sicer v teoriji hitreje zbrali vaše podatke. A če ta vaš krajši vprašalnik ne vsebuje vseh vprašanj, ki vas zanimajo, kaj vam torej pomaga. Z manjkajočimi podatki ne boste mogli kakovostno rešiti vašega poslovnega problema. Ravno tako kot kosila ne morete skuhati, če vam manjka preveč sestavin. Kako torej rešiti problem dolžine vprašalnika? Odgovor je v kakovostnem vprašalniku.

Koliko se morate ukvarjati z obliko vprašalnika?

Oblika vprašalnika je zelo pomembna. Se sliši smešno? Pa ni. Oblika vključuje veliko elementov. Vse prevečkrat pa upoštevate le nekatere. Če za primer pogledamo oblikovanje spletne ankete – enostavno kajne? Izberete med že v naprej pripravljenimi predlogami, kjer je poskrbljeno za vse oblikovne elemente. Dodate še svoj logotip in vaš vprašalnik (pri dobrih predlogah) je že ustrezno oblikovan.

Večji problem predstavljajo vprašalniki na papirju. Pri teh je največkrat vaš glavni cilj anketo predstaviti v čim krajši obliki, da bodo respondenti raje odgovarjali. A pri tem hitro začnete delati napake. Premajhna pisava, preveč zgoščeno besedilo, ki postane nejasno, zanemarite navodila za respondente ali so le-ta v neustrezni obliki itn. Vprašalnik zelo hitro postane nepregleden, nejasen in zelo neustrezno oblikovan. Mislite, da ste s tem kaj pridobili? Vaš rezultat je le neustrezno oblikovan vprašalnik, ki je slab merski instrument.

Slab merski instrument = nekakovostni podatki = nekakovostni rezultati.

Sedaj že veste odgovor na vprašanje, koliko se morate ukvarjati z obliko vprašalnika?

Mislite, da boste človeku dali vprašalnik, on bo pa nanj kar v celoti pravilno odgovoril?

Anketni vprašalnik je za vaše respondente lahko kot labirint.

Anketni vprašalnik je za vaše respondente lahko kot labirint.

Potem se še kako motite. Ljudje smo narejeni tako, da stalno potrebujemo vodenje. Velikokrat tudi pri stvareh, ki bodo mogoče vašim zaposlenim samoumevne, a ostalim ne bodo. Pri vprašalnikih za samoizpolnjevanje (to so vprašalniki na spletu ali na papirju) so navodila respondentom najbolj pomembna. Ne veste, o čem govorimo, ko omenjamo navodila respondentom? Gre za navodila, kot so: ‘Lahko izberete več odgovorov.’ ali ‘Če je vaš odgovor da, potem nadaljujte pri vprašanju št. X.’ ipd. Še ko ljudem pri vsakem vprašanju napišete jasna navodila, velikokrat odgovarjajo napačno. Npr. pri pregledu vprašalnikov potem ugotovite, da so odgovorili kar na vsa vprašanja; ali kar je slabše za vas, narobe so razumeli, kaj lahko preskočijo in kaj ne, torej niso odgovorili na tista vprašanja, na katera bi morali.

Podobna zgodba je tudi pri vprašalnikih, s katerimi boste podatke zbirali preko telefona. Tu ne smete pozabiti na jasna navodila anketarjem. Pri tej metodi so namreč anketarji tisti, ki vodijo respondenta čez vprašalnik. V določeni meri vam to sicer olajšajo različni programi za telefonsko anketiranje.

Ste se nekje med temi vrsticami vprašali, zakaj delamo tako znanost glede pravilnega odgovarjanja na vprašalnik? Upamo, da ne. Saj si res ne želimo, da zaradi neustreznih navodil respondentom zberete nekakovostne podatke.

Ali metoda zbiranja podatkov vpliva na vprašanja?

Ste pri pripravi vprašalnika pomislili na vse?

Zaupajte nam, kakšen je bil dohodek vašega gospodinjstva v preteklem mesecu?

Seveda. Vprašanja morajo biti pripravljena ustrezno glede na izbrano metodo. Kaj to pomeni v praksi?

Če v vprašalnike za samoizpolnjevanje vključite vprašanja odprtega tipa, se pojavi težava z neodgovori. Ljudje običajno ne odgovorijo na vprašanja, kjer morajo kaj napisati (in ne le hitro označiti), saj jim to vzame več časa za izpolnjevanje.

Če v telefonsko anketo vključite dolge trditve za ocenjevanje, se pojavi težava z napačnimi odgovori. V praksi se namreč velikokrat zgodi, da v času, ko anketar do konca prebere dolgo trditev, ljudje že pozabijo njeno vsebino. Vseeno pa podajo neko oceno trditve, ki ni nujno ustrezna.

Enaka težava se pojavi tudi, če v vprašalnik za osebno anketiranje vključite občutljiva vprašanja (dohodek, zdravstveno stanje itn.). Pri osebnem anketiranju je ob respondentu prisoten anketar, zato je ljudem velikokrat nerodno odgovoriti pravilno.

Iz teh razlogov vam priporočamo, da metodo zbiranja podatkov določite pred oblikovanjem vprašalnika. Le tako boste anketni vprašalnik lahko pripravili metodi ustrezno. Kakovostno torej.

Kako se lahko rešite vaših težav z vprašalnikom?

Enostavno. Stopite v stik z nami in nam zaupate vaše težave. Nato pa reševanje vašega vprašalnika prepustite nam. Ker smo prepričani, da vam ni vseeno, kakšen bo vaš vprašalnik, verjamemo, da se boste odločili pravilno. Konec koncev na noben način ne morete izgubiti. Vaš vprašalnik bo z našim sodelovanjem nedvomno boljši, na to se lahko zanesete.

Naročite storitev BenVPRAŠALNIK še danes in vaše težave z vprašalnikom bodo rešene že jutri.